Vydělávej jako kapela už od začátku

Nevíš, jak by měla tvoje kapela začít vydělávat? Zkušebna, nahrávání, LP… Je tvoje (začínající) kapela jen černá díra, ve které mizí peníze? Poradíme ti, jak dostat tvoje kapelní investice zpátky.

Pusť si epizodu

Odkazy

Všechno co jsme v tomto dílu zmínili najdeš na těchto odkazech.

Pošli nám zprávu!

Poslechni si další díly!

Proč hrát s metronomem

Proč Hrát s metornomem Nejsi bubeník? Nevadí. Každý muzikant by měl umět hrát s metronomem. Dobrý rytmus a tempo je základ toho, aby písnička šlapala jak má. A když se…

Proč je dobré DĚLAT chyby

Proč je dobré DĚLAT chyby Vypadl ti uprostřed vystoupení kabel? Přišel jsi nepřipravený do studia? Chybovat je lidské, ale jen výjimečný člověk má Bohem danou božskou schopnost odpouštět – a hlavně…

Chceš být první kdo se dozví novinky? přihlas se k odběru!

Jsme taky tam kde jsi ty, Buď tam s námi!

Máš radši čtení? tady je přepis celé epizody!

Ty si ma minule strašně krásně predstavoval, povyprával si o mně všeličo, a o tebe sme nič nepovedali. Abyste všetci veděli, Tomino pracuje v Českom rozhlase ako zvukár. Mimo to je vynikajúci bubeník, ak sa vraví vrána k vráně sedá. My sme dvaja ľudia, ktorí sa vďaka svých zálub našli – obidvaja sa venujeme zvuku a obidvaja sa venujeme bubnom.Tomino je ako ryba vo vodě v tvrdej muzike a v metale ale nezlakne sa ani rapu a popu, ale tu tvrdú muziku podľa mňa robí fantasticky, vela som sa od neho naučil aj keď je oda mňa o kus mladší. Já mám strašně rád mladších ľudí odo mňa, lebo oni sú zvyčajně šikovnější, rýchlejší- rychlejšie sa učia a adaptujú na nové veci a vedia vám ukázať hromadu zdrojov, z kadiaľ sa dá učiť. Tomino ma strašně veľa naučil už len tým, že mi odporúčal parádne podcasty, youtube kanály. Já tvrdú muziku zas tak dobre neviem robit, som viac doma v jazze, reggae. Ale vďaka tomu, že s Tominom sa poznám a vela debatujeme aj o tej tvrdej muzike, tak aj tu tvrdú muziku viem porobiť. Takže Tomino je obrovský král!

Děkuji Ti moc! Mě zrovna při tom metalu, když jsi ho zmiňoval, napadlo, jak legrační by bylo, kdyby vaše kapela měla metalový merch. Představ si to- Medial Banana napsané tím ‘rozházeným dřívím’. To by si nikdo nekoupil ani jedno tričko!

To asi absolutně nie. Tiež si ale neviem predstaviť, že by deathmetalová kapela mala vizuál ako my – vinylové platně, jointy, urban kultura apod. Tiež by nezarobili vela na predaji merche keby mali vizuál ako my. 

Tím se dostáváme k tomu, o čem jsme se bavili v minulém díle našeho Podcastu, a to je vize. Když už máte zadefinovanou vizi, jak ji zhmotníte? Už máte napsané nějaké písničky-jakou těm písničkám dáte tvář? Jakou sami sobě dáte tu tvář? Jak vás budou vnímat jiní lidé? Já třeba znám Jariho jako jazzmana, spousta lidí, které natáčí, ho může znát jako člověka, který má naposlouchané tuny nahrávek nebo se věnuje rapu, ale v tu chvíli, kdy je na pódiu, já mu do morku kostí věřím, že ten člověk poslouchá reggae od rána do večera. Tím, že hraje v reggae kapele, vypadá jako všichni ostatní, já to vidím a řeknu si – Jamajka, super, chápu to. Borci jsou sice všichni bílí, ale jo, OK, a celé vám to sežeru. Myslím, že je strašně důležité si to dát takhle dokupy.

Každý typ hudby má nejaké svoje zvyklosti aj čo sa týká imidžu. Velmi divne by vyzeralo, keby sme hrali reggae a boli sme oblečený alebo namaskovaný ako Slipknot. Bolo by to neadekvátné. Takisto jazzový bigband došiel s rozpustenými dredmi, v maskáčoch a tričkami Legalize Weed alebo 4:20. Aby si nás vedeli nájsť tí fanúšikovia, ktorých chceme osloviť, a aby si nás vedeli jasně zaradiť, k tomu presne slúži aj ten image tej kapely. Takisto sa na to váže aj vizuál merche. Jeden z velmi dobrých spôsobov, ako zarábať peniaze pre tu kapelu, lebo zo začiatku každá mladá kapela musí investovať vela penazi. Zarábanie prichádza až po nejakých úspechoch. A aby si muzikanti vedeli financovať nahrávanie a všetko ostatné, tak tým, že v dnešnej dobe už neexistujú vydavatelstva, ktoré vám to zaplatia a budú dúfať, že sa im to vrati, tak kapely musia začať rozmýšľať nad tým od začiatku, že ako budeme financovať a kde zoženieme peniaze na produkčné náklady. Prvý produkčný náklad je už len to, že potrebujeme neaků skůšobňu. Pokiaľ niektorý z kapely má tolerantných rodičov a nevadí im, že hrajú deathcore 4 hodiny každý druhý deň u nich v garáži, tak to je fasa. Ale väčšina kapiel nemá také šťastie, častokrát si potrebujú nájsť nejakú skůšobňu, kdě možú skúšať a už to stojí prvé peniaze. K tomu nástroje a tak ďalej a tak ďalej. Keď to chce kapela niekam dotiahnuť, tak by od začiatku mala začať špekulovať nad tým, že kde na to zoberieme. A jedna z tých vecí, na ktorých sa dá relatívne velmi skoro začať zarábať, je trebas merch, ktorý zo začiatku nemosí byť obrovský stánok s miliónom rôznych dizajnov, jak má Metallica. Zo začiatku to môže byť jeden design trička v dvoch velkostiach – pánské M, dámské M. 

Náklad třeba 100 kusů, 50 kusů.

Presně. Do budůcna sa oplatí robiť väčšie náklady, ale zo začiatku je lepšie si nechať vyrobiť menší náklad. Sice z toho budete mať menšiu maržu, ale lepšie než nechať urobiť 5000 triček a dôjsť na to, že to nemáme nikdy šancu predať. Je super mať vlastný stánok na koncertě, lebo ľudia, keď sa im ta kapela páči, v emócii po koncertě si povedia, že do kelu, páčila sa mi ta kapela, rád by som ich nejak podporil. Chalani, alebo baby, alebo děcká povie kapele- máte neaké CDčko? No, CDčko ešte nemáme, ale máme tu tričko. Už sa vlastně dá nejaké drobné peniaze do rozpočtu kapely prinášať a aj takto možů fanúšikovia podporiť rast tej kapely.


V tu chvíli si vlastně první ten člověk, který si koupí to vaše tričko, stává chodící reklamou. I kdyby si ho vzal jednou za týden, tak když přijde mezi společnost lidí, kteří například poslouchají podobnou hudbu a ten vizuel jim bude příjemný, nebo podobný, tak si řeknou ‘To je nějaká kapela, nebo co to je?’ A on jim na to řekne: “Byl jsem na koncertě, jsou to takoví mladí kluci, 5 jich tam bylo, hráli to a to a bylo to úplně super. Ještě nemají CDčko, ale fakt se mně to líbilo, tak jsem si musel koupit tričko.”

A toto je cesta, ako si postupně vytvárať organický fanbase. Mladá kapela z začiatku nemá šancu, že prvú nahrávku čo by spravili v nejakom domácom štúdiu hrál Evropa 2 alebo Český Rozhlas každý deň 3x denne. Mladé kapely si potrebujú vytvoriť nejaký fanbase spôsobom, že hrajú vela koncertov, aj keď za malo penazi alebo len za náklady. Každá kapela, ktorá začínala, tak začínala takto. Samozrejme je veľmi ťažké zo začiatku si vytvoriť veľký fanbase, keď kapela hraje len v malých kluboch alebo krčmách, kam dojde 20-30 ľudí. Ale keď si pár ľudí po každom koncerte kúpi tričko, a pár ľudí povie po koncerte svým kamarátom, že videli sme super kapelu, tak na ďalší koncert v tom meste keď sa kapela vráti treba po pol roce, tak už nedôjde 20 ľudí, ale 50. 

A kapela si mezitím z těch peněz třeba zaplatí zkušebnu.

To hej. A keď sa im podarí predávať toho merche viacej, tak im to môže zarobiť viac peňazí, aby urobili neaků jednu pesničku, aby mali prvý singel. Ideálne by ho vypustili na sociálne siete, spraviť nejaký pekný videoklip, ktorý má potenciál osloviť tých ľudí. Toto sú ďalšie produkčné náklady, ktoré nebývajú uplně malé. Natočit pesničku a urobiť k nej klip, není úplně lacný špás. Kapela naozaj musí od začiatku premýšľať, z čeho bude tieto veci financovať. Merch není jediný nástroj, s ktorým sa to dá.

Další z momentálně oblíbených a čím dál víc populárních cest, jak si zafinancovat kapelu především co se týče vydání alba, je crowdfunding. Ať je to třeba “Hithit”, “Startovač” apod. První předpoklad je ale nějaký funbase, který je ochotný vám za nějakou protislužbu z vaší strany, strany kapely, poslat peníze. K tomu začít nějaký crowdfunding je jednoduchá cesta. Stačí natočit krátké video, proč a na co všechno chcete ty prostředky, peníze, od svých fanoušků. Určitě nezapomeňte na svou cílovku a na odměny pro vaše donatery. Odměny mohou být – podepsaný plakát, CDčko, na které přispívají a budou ho mít ve schránce s podpisem dřív, než ostatní, až po písničku složenou přímo pro daného posluchače, která se objeví na tom CD. Samozřejmě se tyto faktory odvíjí od toho, kolik vám donater pošle. Nikdo nechce za plakát platit 5.000,-. Crowdfunding je taková novodobá forma předprodeje. Jsou případy, kdy si kapely díky tímto příspěvkům mohou zahrát v zahraničí, protože by jinak neměli peníze na letadlo, nebo víza. Tamním lidem se, díky internetu, jejich hudba líbí, a určitě by tam nejeli jen na past blink. Nicméně vybrat spoustu peněz bývá hodně náročné. Proto my oba doporučujeme nenatáčet alba, ale singly nebo EPčka.

Dokonca ani pre kapely, ktoré sú zabehnuté v dnešné dobe nemá zmysel sa zavrieť na pol roka do štúdia a natočiť album, potom ho vydať naraz a vybúchať všetek potenciál jedným vrzom. Oveľa lepšie funguje točiť single, postupne je vydávať a potom na konci vydať album. Vyjde 5 singlov, a k tým sa potom pridá 5 vynikajúcich peniček a vydá sa to ako album. Ovela lepšie to funguje. V dalších epizodách sa určitě dostaneme k tomu, prečo to tak je a ako to robiť šikovne.

Ta doba, kdy vycházely singly, což je doba kdy začala vubec vycházet hudba na vinylech, tak se vrací. Dříve to bylo že byl single strana A, strana B, 2 písničky. Úplně vám to stačilo.

V konečnom dôsledku sa dostávame k tomu, že ak náhodou kapela nemá vykryštalizovanou víziu, vracám sa vlastne k minulek epizode, tak toto je dobrý testovací nástroj, ktorý poskytuje kapelám rychlý feedback loop.

Co to je?

Jedná sa o to, že ak natočím jednu alebo dve pesničky, vydám je bez videoklipu, tak tie náklady sú relatívne veľmi malé, a môžem veľmi rýchlo dostať odozvu od poslucháčov nie len v mojom okrese, alebo si to vypočuje niekto na Slovensku alebo v Poľsku. 

Stačí si vlastně udělat fotku kapely, kterou vám udělá kdejaký kamarád fotograf za pivo a párek, a dáte si fotku kapely, k tomu písničku, nahrajete to na Youtube a můžete to poslat třeba na nějakou facebookovou skupinu “rockové kapely ČR&SR”, nebo si to dát na Bandzone. Potom už můžete sbírat odezvu, a pokud máte zahraniční kamarády, tak i ze zahraničí. Kdokoli, kdo je váš kamarád, i když zrovna neposlouchá ten styl, by vám měl být schopen dát nějakou zpětnou vazbu. Ať je to už jenom “líbí/nelíbí”.

To zase môže pomôcť kapele nájsť ten smer, ktorý je pre nich najvhodnější a má najväčší potenciál toho, že sa ta kapela niekam dostane. To je to, čo vaščina kapel v skutočnosti chce. Aj keď niektorí muzikanti máme tendenciu hovoriť “My to robíme hlavne pre zábavu alebo pre sebarealizáciu”, v kútku duše každý muzikant sníva o tom, že bude hrát vypredané štadióny.

Pokud chcete svoji hudbu dostat i do rotace na Spotify, kde si ji každý najde, nebo na iTunes, je spousta služeb, například Distrokid, nebo TuneCore, kde dáte sice nějakou počáteční investici, kde vás bude to roční předplatné něco stát. Každopádně když budete tu hudbu dost šířit a vytvářet jí dobré “podhoubí”, a dosti ji připomínat každý týden, přidat k ní fotky, udělat videoklip, tak za ty streamy budete dostávat peníze zpátky. Samozřejmě nelze čekat, že za každý stream dostanete 100€, ale koruna ke koruně, a je milion.

V tom momente, keď kapela nahrá prvý singel alebo prvé dve pesničky alebo EPčko, treba začať pracovať na tom, aby sa ta hudba dostala k čo najširšiemu okruhu poslucháčov. Dnešná doba tomuto velmi praje. Voľakedy jediný spôsob ako sa dostať k velkej mase poslucháčov boli rádia a televízia. Tí majú ale takzvaných “vrátnikov”. Sú tam hudobní dramaturgovia, ktorí vyberajú čo rádio bude a nebude hrať, lebo každé rádio má tiež svoju víziu, aké posluchače chce oslovovať a robia rôzne prieskumy, call outy, aby dopredu vedeli, že keď nasadia určitú pesničku, že sa to jejich cieľovej skupine ľubit bude alebo nebude. Čiže vlastně do toho rádia nieje také jednoduché sa dostať. V dnešnej dobe ale máme k dispozici sociálne sietě, ktoré predevším medzi mladším publikom rezonujú o dosť viac ako rádio. To v dnešnej dobe poslúcha viac skupina ľudí od 25 vyššie. Kdežto vacsina teenagerov viac hudby konzumuje cez streamy, strašne veľa hudby sa konzumuje na Youtube, Spotify, iTunes a všetky tieto služby. Trebas youtube je fantastická forma propagácie, túto platformu môžete použiť vtedy, keď posielate maily promotérom festivalov, že sme taktáto kapela odhocikial a hráme takto, samozrejme žiadny promotér si nezavola kapelu na malý lokálny festival bez toho, aniž by počul nahrávku. Keď máte nahrávku na youtube, viete mu to poslať a je to ovela jednoduchšie než sa serepetičkovat s nejakým CDčkom. Druhá vec je, že keď tu hudbu dostatočne šírite a propagujete, a ten promoter vidí na tom videu, že je na tom videu treba 20.000 alebo v ideálnom stave milion shlédnutí, hned tomu prikládá inú váhu, ako keď mu dojde nejaké napálené CD, alebo linka, kde je 300 pozretí.  Treba si uvedomiť, že aj keď to sú všetko fantastické nástroje na propagáciu, tak sa to naozaj dá do istej miery monetizovať. Dokonca aj Youtube platí majiteľovi kanálu za to, že od určitého momentu sú na videách umiestnene reklamy. Youtube a všetky ostatné velké streamovacé služby platia aj autorské honoráre autorským svezom. Keď je kapela registrovaná v ČR v OSA, na SR je to SOZA, tak keď má dosť videní na Youtube, veľa prehratí na Spotify, tak aj odtialto dojdu peniaze, ktoré si kapela môže rozděliť a minút v krčme, alebo si môžu povedať “OK, tieto peniaze, ktoré sa nám podarilo zarobiť spoločnou muzikou, investujeme do ďalšieho rozvoja našej kapely. Môžme si zaplatit ďalší deň, dva v nahrávacom štúdiu, alebo si z toho zafinancovať ďalší klip.

Určitě není od věci ke kapele, ač je to kreativní těleso a vytváříte nějakou uměleckou hodnotu, přistupovat jako k businessu. Na internetu a v knihách je spousta informací a různých na první pohled divných zákonů, které jsou eye opening až k neuvěření. Za sebe musím doporučit knihu Čtyřhodinový pracovní týden, kde jsou dle mého tyto informace pohromadě. Navíc existuje i nespočet business podcastů a videí, takže záleží na tom, co a jak chcete konzumovat, a mít alespoň jednoho člověka v kapele, který o tomhle ví, určitě pomůže celému tělesu.

Vďaka tomu sa kapela môže oveľa rýchlejšie presadiť. Bez financovania to moc dobre nejde. Na chviločku by som sa chcel vrátit k tej vízii. Keď má kapela svoj nejaký jasne definovaný žáner alebo subžáner a v rámci něho dokáže si eště vytvoriť svoj do istej miery unikátny zvuk, tak je to super v tom, že sa kapela môže spojiť s podobnými žánrovými kapelami. Všetci to vidíme najme napríklad vo svete tvrdej hudby je toto úplně typická vec. Veľa veľkých kapiel, ktoré sú slavné, tak sa k tomu dostali cez spoločné koncerty s podobne orientovanými kapelami. Dve alebo tri poppunkové kapely sa dali dokopy a spravili si turné. Dá sa propagovať svoju hudbu v nejakých skupinách na facebooku, ktoré združujú fanúšikov daného subžánru. Napríklad sme kapela zo západných Čiech, máme to na skok do Nemecka, jeden z nás hovorí po německy, najdeme si na facebooku skupina ktorá združuje fanušiky rovnakého žánru a oslovíme fanúšikovskú základňu, alebo si nájdeme muzikantov, kapelu našeho žánru, ktorá by mala zaujem, že by sme s nimi išli zahrať do pár klubov v Nemecku, a oni potom s nama do pár klubov v Čechách. Pre obe kapiely je to výhodné. Ked každá kapela privede 30 ľudí, tak už zrazu máme na koncerte 60 ľudí. Z tohto dôvodu je tiež dôležité si neaků víziu urobiť, lebo je ťažké zháňať kapely, ktoré hrajú z každého rožku trošku. Vlastne to nie je až také ťažké, lebo veľa mladých kapiel túto chybu robí, ale potom ani jedna z tých kapiel nemá focus, nemá jasne vyhranenú cílovú skupinu. Buď im dojde velmi náhodné a nekonzistentné publikum, aj ten počet ľudí v tom publiku bude velmi náhodné a nekonzistentné, takže aj pre toto je vízia dôležitá. Zase sa dostáváme k financování. Keď idú dve kapely hrať do klubu, tie náklady sú iba jedny. Kluby už dnešnej dobe si vás nepozvú a nezaplatia vám honorár. Teraz je to tak, že keď si chcete spraviť koncert v klube XYZ, tak klub XYZ vám povie Ok, buď vám prenajmem len klub a zabezpečíme biletára, ochranku a aj hasiče, a bude to stát toľko, alebo vieme poskytnúť aj aparaturu a zvukára, a bude to stáť toľko a toľko peňazí. Ale či tam hraje jedna alebo tri kapely, to je tomu klubu uplne jedno, aj zvukár si vezme za ten večer ten istý honorár. Čiže mladším kapelám sa viacej oplatí, keď sa dajú tri dokopy, pozdielajú náklady, dojdou im viac ľudí, tým pádem všetky 3 z tých kapiel zarobia trošku viacej peňazí, alebo prerobia meněj peňazí. Aj toto je dôležitý faktor, na ktorý myslet a ktorý môže pomôcť predísť mnohým frustraciám a urýchliť cestu k tomu ideálnemu stavu, kdy máme fanúšikov, dokážeme hrať tu muziku nielen pre potěšenie ale nám to aj minimálne dokáže financovať to fungovanie kapely. 

Alespoň do nuly. Tak to bylo všechno k dnešnímu dílu o tom jak se financuje kapela, jak na to vyzrát a taky trošku k vizi, o které jsme mluvili v předchozím díle. 

Loučí se s vámi Jaro Žigo a Tomáš Chrástek.