První a nejdůležitější krok v hudební kariéře

Brutal Assault, nebo Uprising? Metal nebo reggae? Jestli chceš být úspěšný, uvědom si, kam se chceš dostat. V pilotním díle Milionové kapely ti poradíme, jak nemrhat svým časem a vydat se rovnou na cestu k úspěchu!

Pusť si epizodu

Odkazy

Všechno co jsme v tomto dílu zmínili najdeš na těchto odkazech.

Pošli nám zprávu!

Poslechni si další díly!

Proč hrát s metronomem

Proč Hrát s metornomem Nejsi bubeník? Nevadí. Každý muzikant by měl umět hrát s metronomem. Dobrý rytmus a tempo je základ toho, aby písnička šlapala jak má. A když se…

Proč je dobré DĚLAT chyby

Proč je dobré DĚLAT chyby Vypadl ti uprostřed vystoupení kabel? Přišel jsi nepřipravený do studia? Chybovat je lidské, ale jen výjimečný člověk má Bohem danou božskou schopnost odpouštět – a hlavně…

Chceš být první kdo se dozví novinky? přihlas se k odběru!

Jsme taky tam kde jsi ty, Buď tam s námi!

Máš radši čtení? tady je přepis celé epizody!

Jaro se zrovna vrátil z Pohody, to na něj musím přiznat. Když jsem viděl na Instagramu, kolik je tam lidí a jakou mají odezvu, přišlo mi to úplně neskutečné. Ještě jednou tě zdravím, ahoj Jaro!

Čau Tomáš, bolo to fakt neskutočné. My jsme za tu dobu, čo spolu hráme, už odohráli zopár koncertov, ktoré sú také že na ně často spomíname, ale na tento budeme spomínat ešte velmi dlho. Bolo naozaj neopísateľné, takú atmosféru čo tam ľudia vytvorili, to bylo akože brutál. Mali sme celkom strach, lebo sme hráli prvýkrát nový setlist a pridali sme do něho nejaké nové songy. Jeden z nich sme vydali len v deň, čo Pohoda začala. Ale dobre to dopadlo, ľudia nám dali strašnú podporu, my sme sa hrozně zabavili, zimomriavky byly, takže super!

Kdo z vás nevíte, Jaro je bubeník kapely Medial Banana, mimo to že dělá nahrávky pro Jazzové muzikanty a produkuje pop. Mě tady ta záležitost s Pohodou přivedla na dnešní téma, a tím je “Vize kapely”. Přivedla mě na něj z důvodu toho, jak se kapela (ať je odkudkoli, z Bratislavy, ze Žiliny, Zlína, z Prahy nebo Brna) může dostat na takový festival, a jakou má mít tvář, jakou má mít vizi. To si myslím, že by bylo dobré téma pro dnešek.

Tak to je podľa mňa jedna z najlepších tém, lebo týmto trpí mnoho kapiel, ktoré sú na začiatku svojho vývoja. Keď vznikne nějaká nová kapela, často sa stáva ten scenár, že každý ten hudobník v kapele má iný obľúbený žáner a vychádza z iných hudobných koreňov, čo počůval od detstva doma, alebo k čomu sa náhodne dostal/a. Vtedy sa častokrát stane to, že tie kapely tvoria veľmi nekonzistentný obraz. To je pre fanúšika velmi mätúce. Lebo keď mám kapelu, kde Jožko vyrastal na Heavy Metale, ktorý počúval se svojim tatinom, Ferko miluje country, Janko je odchovaný na oldchoolovom hip-hope, tak potom keď začnů spolu tvoriť, nie vždycky sa im podarí vytvoriť niečo ako Rage Against the Machine. Ti zobrali v podstatě dva dovtedy nespojené žánre a vytvorili z nich svoj štýl. Skor častejšie sa stane to, že každá pesnička je iným nie najlepším mixom týchto žánrov a každá je iná. Niektorá je tvrdšia, iná viac country, ďalšia viac rap. Potom ti fanúšikovia nevedia, čo je to za kapelu. Keď človek, čo počúva Metal, si vypočuje Metalovú pesničku tejto kapely, može se mu zdať, že je tam príliš veľa country a povie si že sa mu to nepáči. Alebo si vypočuje ich Metalovů pesničku a povie si, že sa mu to páči a vypočuje si ďalšiu pesničku, čo bude treba country rap, tak povie že “Čo, čo to je?” a pravdepobne sa nestane fanúšikom.

A v tu chvíli kdy Ferko, coby náš country man, pošle svým country kamarádům tuhle písničku, tak ho s tím pošlou někam, protože tam slyší tak zkreslené kytary, že je to až neuvěřitelné, a těm “country lidem” se to třeba vůbec nemusí líbit.

Presne tak.

Tím, že rozprostřete sítě, ani na jedné z těchto tří front lidi neudělají žádnou fanouškovskou základnu. 

Tá vízia kapely je jedna z vecí, na ktorej by mali mladé kapely čo najviac pracovať, aby sa čo najrychlejšie vykryštalizovali. To nemyslim, že to mosí byť za mesiac, lebo dva, to nikdy nebude. Kapela spolu musí nejakú dobu žiť, musí spolu tvoriť, musí zkúšať. Musí si vyzkúšať nějaké koncerty, kľudne v miestnom pube, aby zistili, že vďaka tomu možú mať relativně rychlú odozvu. Možú si odzkúšat takýmto zposobom, ktorý smer najlepšie rezonuje medzi poslucháčmi a ktorým smerom ísť.

A i mezi tou kapelou samozřejmě. Aby někdo nehrál to, co se mu naprosto příčí.

Presne. Toto je ďalšia vec, a v takom prípadě, že sa kapela nevie zhodnúť, tak je niekedy lepšie dohodnůť sa, že nejaký člen pribůdne alebo sa niekto vymení. Ide o to, aby ta kapela naozaj dokázala ťahať za jeden koniec, aby pre fanúšikov bola relativne jasně definovaná. Vzásadě je doležité v tej kaele buď nájsť kompromisy a nájsť nějaků spoločnů cestu, že aj keď máme každý nejaké iné vplyvy, iné žánre možno aj radšej než to čo spolu tvoríme, tak nájdeme niečo, kde sme všeci spolu OK a fungujeme ako jedna jasne identifikovatelná entita s nejakým jasne identifikovatelným žánrom. Keď aj to nie je nejaký žáner, ktorý momentálne poznáme, možů prísť s nejakou novou fúziou.Väčšina nový žánrov vzniká nejakou fúziou už v dnešnej dobe existujůcich žánrov. Aj keď s tím prijdú, tak musí tvoriť konzistentne tu hudbu v tom svojom žánri. Naozaj každá kapela, ktorá je obrovská, nerobila aj jazz aj Metal aj Country aj operu. Keď Queen boli povedzme Glam-rocková kapela, vždycky, keď si vypočujeme nejakú nahrávku Queen, tak vieme okamžitě, že sú to oni. Alebo Rage Against the Machine tiež nemajú pesničky, ktoré by nezneli ako Rage Against the Machine :D. 

Zkusme si dát příklad. Za sebe bych řekl, že je dobré si definovat kapelu třeba na koncertě. Představte si ideální koncert té či oné kapely. Nejlepší by bylo, kdyby jste si zrovna představili ten nejlepší. Dejme tomu, že chcete vystoupit na Uprisingu. Je jasné, že když každý člen chce vystoupit na Uprisingu, že ten Metal, rock nebo jazz prostě hrát nebudou. Naopak když chcete vystupovat na Szigetu nebo na Rock for People, když si vyberete jakýkoli z těchto festivalů, je jasné, jaký přibližně styl můžete hrát, což vám ze začátku může pomoci v té definici. Protože i na těch festivalech vystupují kapely, kterým se ty žánry různě propojují, navazují, některé jsou tvrdší, některé zas jemnější. Jsou tam různé variace, ale už tím, že si definujete nějakou přibližnou cestu, tak si myslím, že se vám s tím bude daleko líp pracovat. 

To je fantastická technická pomocka na to, ako si to v hlavě zadefinovat. Ale keď sa ta kapela sama sebe zadefinuje, tak sa odvíjá strašně veľa vecí, ktoré potom zrazu začnú byť ľahšie. Napríklad keď sa bavíme o tom štúdiu, alebo ako má vyzerať vizuálna prezentácia tej kapely. Keď kapela nevie, aký žáner vlastně chce hrát, alebo akému typu hudby sa chce primárne venovat, tak ťažšie sa dostaně hrát na žánrový festival, kde sa hrá hlavně Reggae a Urban music, keď hrám Metal. Takisto ťažko sa dostanem ako country kapela na Brutal Assault. Oveľa ťažšie si vyberiem napríklad vhodné štúdio, vhodných spolupracovníkov. Samozrejme sú štúdia, ktoré vám povedia “Nahráváme všetko a vieme nahráť všetko perfektně”, ale málokedy je to pravda. Zvyčajně sú oveľa lepšie výsledky, keď kapela ide do štúdia, ktoré je špecializované. Čiže keď mám Metalovů kapelu, tak budem hľadať medzi zvukármi, ktorý sa venujú primárně tvrdej rockovej a Metalovej muzike. Určitě mi pomožú viac v tom študiu a dostanú z toho lepší výsledok ako zvukár, ktorý može byť fantastický, ale venuje sa primárně jazzu, v ktorém je úplně iná estetika, je to úplně o niečom inom. To ako sa to mixuje, ako sa to snímá. Keď je ta kapela nedefinovaná, keď sami nevedia, čo chcú hrať, tak potom ako si majů vybrať. Potom si možů vybrať len také štúdio, ktoré povie, že my nahráváme všetky štýly a ono tak bude znieť aj ta nahrávka. Nedefinovaná kapela a nejaký taký priemerný zvuk, ktorý nie je ani to ani to ani to, a snaží sa být všetkým.

Zase to nepřehánějte určitě tím, že si zabukujete 2 měsíce v studiu, a budete tam dva měsíce :D. Bylo by možná fajn, kdyby jste chtěli nějakou nahrávku, a teprve začínáte, a máte tady to studio, které vám nabídne úplně všechno. Všechny styly a všechny žánry. Tak si ho zabukujte třeba jenom opravdu na jednu písničku s tím, že budete počítat, že za přibližně 2 dny by jste z tama mohli vypadnout s hotovým materiálem, a budete vědět, jak aspoň zníte, pokud nemáte možnost nahrát se ve zkušebně nebo tak podobně. Může to být kdokoliv, profesionální studio nebo váš známý kamarád, který si stáhl Cubase a v garáži si hraje s mikrofonama. S tou vizí vám může pomoct i někdo jiný, pokud se jako kapela domluvíte mezi sebou, což si myslím, že je primární. Určitě můžete svůj nápad nadhodit někomu jinému. Já tomu osobně říkám caveman test a používám ho hodně často, když dělám třeba nějakou odbornou věc, nebo když jsem moc zabraný a zainteresovaný, tak se zeptám někoho úplně mimo danou expertízu. Může to být, že třeba mixuju písničku a potřebuju vědět, jestli tam něčeho nějak není moc, nebo tam není nějaká věc, která vyrušuje. Zavolám přítelkyni, která naprosto nerozumí tomu, co dělá ekvalizér, kompresor atd., řeknu jí “Prosimtě uděláš mi cavemana?”, čili neandrtálce, ona si to poslechne  jako normální obyčejný posluchač a řekne “ Jo, tady v té pasáži mně přijde strašně moc klavíru”, nebo “Mě to přijde takové neucelené.” Já přibližně vím, co je potřeba. A podobného cavemana může udělat kapele buď kamarád, který se vyzná v hudbě, má třeba svou vlastní kapelu, která je dobrá. Určitě se nebojte komukoliv napsat i pokud ho neznáte, ale vážili byste si jeho názoru, a nebo vám může pomoci producent. 

A presně podľa toho, v akom štádiu ta kapela je, tak môže používať na to, aby si tu svoju víziu kryštalizovala, rôznych ľudí. Zo začiatku presne, pustíme to frajerkám, pustíme to kamarátom, budeme sa snažiť dostať od nich objektívny názor a nie aby nás potlapkali, že “Chalani je to super”, ale povedzte, co vám vadí, povedzte nám, čo sa vám páči. To je akože prvý stupeň. Druhý stupeň je, keď tá kapela začne hrát nejaké koncerty, sami uvidia, na ktoré skladby je lepšia odezva, na ktoré slabší. Respektive keď si rozanalyzujou, že na túto pesničku mame velmi dobré odozvy na každom koncerte a na tuto máme velmi slabé odozvy na každom koncerte, tak veľmi rýchlo začnú zisťovať, ktoré veci v rámci ich songwritingu sú super, a ktoré nie. A potom samozrejme keď už ta kapela sa dostane trošku niekam ďalej, rozhodnie se, že si ide nahrát jednu alebo dve pesničky, čo my oba dvaja odporůčáme a nie len začínajúcím kapelám, že nepúšťat sa hned do albumov, vysvetlíme neskôr prečo, ale keď si idem ako mladá kapela nahrát nějaké prvé dve nahrávky, stačí jedna, dve skladby. Nahráť to ako povedzme dva single, a keď sa to dobre podarí, tak to samozrejme vydať medzi ľudí. Keď si najdú štúdio, kde chců nahrávať, mali by ho hľadať takým spôsobom, aby to štúdio naozaj dokazalo im pomoct zhmotniť ich víziu, tak možú poprosiť treba miestneho zvukára, že “Prosimťa, pomôž nám s tým aj produkčne, a väčšina zvukárov, ktorý majů už skúsenosti, vedia kapelám pomoct aj keď nie sú zavedení producenti. Nie vždycky to mosí byt za peniaze. Sú ľudia, ktrorí ochotne odprodukujů nejakú nahrávku možno aj bez penazi, keď sú to aj kamarati tej kapely. Uplne ideálný stav je mať producenta. To, na čo ten producent je, to je sama o sebe komplexná tema. Rozhodně ten producent moze pomoct docizelovať jednak tu viziu tej kapely – budeme takáto kapela, budeme hrát takúto hudbu, a može im pomoct vybudovat neaký jejich sound, keď je producent dobrý a šikovný. Každá kapela keď má definované, že chceme hráť takýto a takýto žáner, tak je velmi dobré, keď si eště v rámci toho žánru, ktorému sa venujú, vybudujú nejaký svůj unikátný zvuk a svoj unikátný prejav. A v tomto tiež šikovný producenti vedia obrovsky pomoct. Vedia tu kapelu nasmerovať na to, čo je práve na nich zaujímavé. Lebo my muzikanti častokrát, keď píšeme pesničky spolu v zkúšobni, tak nie vždycky to dokážeme objektivne posúdit v rámci tých nápadov. Alebo ktorý element z toho, čo jsme vymysleli, je to najzaujímavejšie na tom, a keď máme nejakého producenta, alebo zo začiatku iba kamaráta, ktorí nám povedia, že v kapele sú 2 kytaristi a že “Wuaa, keď ste zahrali sólo, v terciách to bolo strašne super”, alebo “Keď ste zahráli spoločne sólo, bolo to super.”. To može tu kapelu nasmerovať, že – aha, toto je možno to, čím by sme mohli byť zaujímaví, že budeme mať často dvojsóla.

Nebo třeba breakdowny, kde bude D’n’Bassový rytmus. 

Presne. V začiatkoch stačí si pýtať tieto názory od kamarátov ,alebo vlastně zisťovať, co sa “obyčajným” ľuďom páči. Ale ako hovorím, tí producenti, ktorí sú naozaj dobrí, vedia veľmi rýchlo v tých surových nápadoch najsť tie kůsky zlata, ktoré možu byť tou určujúcou vecou pro kapelu. Keď si vypočujeme Maroon 5, tak ich spevák velmi vela používá falzet, a je to taká ich typická záležitost. Trademark. Keď počujem pesničku Maroon 5, tak očakávám, že tam bude niekde pasáž, kde on spieva falzetom, a v podstatě sa na to těším. Odlišuje ich to hned od hromady iných umelcov. Keď sa chce kapela presadit, tak by sa mala nad týmto zaoberať. V dnešnej dobe je toľko skvelých kapiel, ktoré hrajú na velmi solídnej úrovni, ale napriek tomu sa nepresadí každá z nich proto, že ak znie moja kapela takisto, ako 25 kapiel len v mojom meste, a rovnako ako 300 000 kapiel na celom svete, tak asi nezaujmem nejak velmi vela poslucháčov. Ale pokial sice mám jasne definovaný žáner, ale odlišujem sa od všetkých ostatných kapiel, ktoré treba poznám, a hrajú takúto hudbu, a mám nejakú špeciálnú vec v rámci tej našej kapely, a na něj budujeme, tak automaticky je väčšia šanca, že si nás ľudia zapamätajů spomedzi tých ostatných kapiel. My sme mali relativne veľké šťastie ako kapela, že v tom období, keď skupina Medial Banana začínala, já som tam vtedy eště nehrál, tak to tiež nebolo eště vykryštalizované ako kapela, ktorá hraje reggae a súvisejúcé Jamajské žánre, ale pomerne veľmi rýchlo si vykryštalizovali túto víziu. Tím, že na Slovensku príliš veľa reggae kapiel nebolo, a že stále ani nie je, tak okamžitě mala kapela obrovskú výhodu pred všetkou konkurenciou, lebo byť najlepší ve svojom žánri, keď som jediný, nie je až také ťažké. 

Díra na trhu.

Presne tak. A ten náskok, ktorý to tej kapele dalo, je velmi doležitý. Keby sme sa rozhodli, že budeme robiť mainstreemový československý pop, tak tam je ovela väčšia konkurencia. Hlavně v tých začiatkoch je ťažké sa dostať medzi všetkých tých umelcov, ktorý to už robia a majú už fanůšikovské základne, hrajú ich rádia. Toto sú vlastne tie dôležité fakty, prečo si tú víziu vykryštalizovať čím skôr a prečo hľadať ľudí, ktorí nám pomôžu tu víziu realizovať takým spôsobom, že budeme jasne rozpoznatelný. Budeme svojským spôsobom unikátny a fanůšikovia si nás budu vedet velmi rychlo zaradiť.

Tak to bylo všechno k dnešnímu dílu o tom, jak si budovat vizi a kdo vám s tím může pomoci.

Od mikrofonu se s vámi loučí Tomáš Chrástek a Jaro Žigo.

Mějte se hezky, skládejte, a mějte velké sny.