Kdo je producent a jak ti může zachránit kapelu?

Máš pocit, že jako kapela nejste pořád dost dobří? Třeba vám jen chybí “pátý Beatlesák”. V dnešním díle ti poradíme, proč kapela potřebuje producenta. Vysvětlíme ti kdo to je a jak může kapelu zachránit.

Pusť si epizodu

Odkazy

Všechno co jsme v tomto dílu zmínili najdeš na těchto odkazech.

Pošli nám zprávu!

Poslechni si další díly!

Proč hrát s metronomem

Proč Hrát s metornomem Nejsi bubeník? Nevadí. Každý muzikant by měl umět hrát s metronomem. Dobrý rytmus a tempo je základ toho, aby písnička šlapala jak má. A když se…

Proč je dobré DĚLAT chyby

Proč je dobré DĚLAT chyby Vypadl ti uprostřed vystoupení kabel? Přišel jsi nepřipravený do studia? Chybovat je lidské, ale jen výjimečný člověk má Bohem danou božskou schopnost odpouštět – a hlavně…

Chceš být první kdo se dozví novinky? přihlas se k odběru!

Jsme taky tam kde jsi ty, Buď tam s námi!

Máš radši čtení? tady je přepis celé epizody!

Přátelé vítejte u dalšího dílu podcastu Milionová kapela bez milionů na účtě, kde každý týden pomáháme nejen začínajícím hudebníkům s hudebním businessem. Bavíme se o tom jak mít milionovou kapelu, milionovou nahrávku, bavíme se o milionových cestách na koncert za milionovýma bagetama na benzínkách. Zdraví vás Tomáš Chrástek a Jaro Žigo. Jari, můžeš potvrdit, že to tak hodně často bývá.


Milionové bagety? Veru, bagety sú nutné zlo počas muzikantskej cesty, niekedy je to ale aj jediné vykúpenie. Neviem, ako je to u vás s diaľnicami v Česku, ale my máme taký úsek diaľnice, kde v podstate dost dlho nie je žadná pumpa. A keď odmietneš bagetu na pumpe pred úsekom, kde dlho nie je pumpa, tak po tom úseku ak narazíš na pumpu, tak ti zrazu prídě, že ta bageta je to najlepšie jedlo, aké si kedy jedol. 


Já naštěstí co vzpomínám na takové cesty, tak krom fastfoodů a baget jsou i benzinky, kde je takové normální jídlo typu polévka, kuřecí řízek, takže naštěstí i to jde, ale většinou ve 3 ráno tyto podniky už moc nefungují. 


Mně je vždy luto muzikantov, ktorí sa stravujů vegetariánsky alebo vegánsky, čo je z hľadiska životného prostredia velmi zodpovedný prístup, na Slovensku je to zatial ještě hardcore, že väčšinou aj keď dojdeš na pumpu s nejakou akoby reštauráciou, tak pre nich je asi jediná možnost vatšinou smažený sýr. Trebas náš Eričko, ktorý nepapá mäso, tak keď ideme na takový pekný 3 dňový výjazd, tak prežije 3 dni na smaženom sýre. Je to velmi smutne, aj já mám zeleninovů stravu veľmi rád, tiež to prekladám takýmito vecami, tak by toho mohlo byť viac. Ale to už nie je vec, ktorú my môžme ovplyvniť.


Ale o stravě se dneska bavit nebudeme, na to třeba někdy přijde čas, když už nebudeme vědět co hráčům, kapelám a aspirujícím muzikantům radit, tak jim budeme kecat do jídla, jako správní blogeři a influenceři. Dnes se budeme bavit o úplně něčem jiném, a to jsou producenti. Máme pro vás pár bodů, u kterých se postupně zastavíme a tady to ošklivé slovo, o kterém spoustu lidí třeba neví, co znamená, nebo jaké jsou kompetence toho člověka, proč si tak vůbec říká atp. vysvětlíme. Jaro, ujmeš se toho? Kdo to je producent?


Načnem to. Je to ale velmi obsáhlá téma a nelze to shrnout jednou vetou. Producent je človek, ktorého hlavnou náplňou práce je to, aby sa nahrávka nahrála v čo najlepšej umeleckej kvalite, v čo najlepšej technickej kvalite, podla možností tak, aby sa to cele zmestilo do budgetu, a aby to aj vyšlo na čas. Potom závisí od, aký je ten daný projekt, to, čo vlastně v reálnom projekte ten ktorý producent robí sa može velmi vela lišiť v závislosti od žánru, od kapely, v závislosti od milion vecí. 


V závislosti třeba i od osobnosti toho daného producenta.


Presne tak. V závislosti aj od toho, oč od neho kapela očakává, respektive neočakává. My bysme mohli teraz zkusiť prejsť, aké různé situácie existujů v tejto veci, ako rozni producenti pracujů, aké sů zaužívané postupy v tejto suvislosti. Ja by som možno začal z tej strany, že čo ten producent robí. 


Mohli bychom začít tím, kdo byl první producent, co dělal atd. My začneme érou The Beatles. George Martin, který je známý jako 5. beatle, je podle mého jeden z prvních hudebních producentů. 5. beatle říkám proto, že krom 4 hudebníků, kteří tvořili The Beatles, tam byl on, jako další element, který jim pomáhal zhmotňovat tu jejich vizi. O tom, co je vize, jsme se bavili v epizodě 1. O Georgi Martinovi vyšla i kniha, která se jmenuje “All You Need Is Ears”, Všechno, co potřebuješ, jsou uši.


Ja odporúčam ľuďom, ktorí hovoria po anglicky, prečítajte si ju po anglicky, ja som ju čítal v prekladě, a bolo to také smiešne, lebo niektorú hudobnú a štúdiovů terminológiu tam velmi smiešně, význam tam sice ostal, ale musel som sa na tom stale smiať, takže odporůčám čítať to v angličtine.


Tahle knížka o 5. beatlovi z části popisuje i to, co ten producent vlastně dělá. Například v písničce All You Need Is Love , kde všichni známe tu pasáž, kde jsou dechy, tak přesně tu pasáž vymyslel George Martin, a to byl jeho příspěvek k nahrávce, aby ten refrén nebyl nudný, aby se stále někam posouval, a aby to toho posluchače o to víc bavilo. Jelikož víte, o čem mluvím, tak to udělal dobře.


Spolupráca The Beatles a George Martina je perfektný príklad. Oni sú taký archetyp mladej populárnej kapely, ktorá existovala v časoch, keď základom produkcie bolo nahrávanie živej kapely, ktorá spolu hrála. Oni pokrývali obdobie, kedy sa ta nahrávacia technika a produkčné techniky velmi prudko rozvíjaly. Prvé ich nahrávky vznikaly eště keď bol pomaly štvorstopový magnetofon najviac čo existovalo, a ich posledné albumy vznikaly keď boli k dispozícii šestnáct stopové alebo dvacaťštyri stopové magnetofony. Tam aj vidno ako sa vyvíjali produkčné techniky atp.. Na tomto si to môžeme pekne dokumenovať, že ten tradičnejší svet produkcie, že kapela, ktorá si píše svoje pesničky a idú nahrávať do štúdia, tak okrem toho, že je s nimi v štúdiu zvukár – sound engineer, ktorý má na starosti primárne tu technicků stránku, tak je s nimi spou v štúdiu aj producent, ktorý má na starosti jednak umelecků stránku, do istej miery project managementovou stránku veci a častokrát do istej miery aj psychologicků část veci. Miera týchto jednotlivých rolí može varírovať od projektu k projektu, od pesničky k pesničke, od kapely ku kapele atd. O čo sa jedná pri tých umeleckých aspektoch – ten producent je tam napríklad proto, že či už ta kapela nahrává spolu alebo nahrávajú po stopách, ak počůvá, či gitara ladí, či basa hrá presne s bubnami. Pomáhá tým muzikantom, aby zahráli ten svoj part čo najlepšie, ako dokážů. Či už sú to nejaké rady psychologického charakteru, alebo že udržuje dobrů náladu v tom štúdiu, či už je to že gitarista si zložito napsal dobrý part, tak mu to pomože vyriešiť ať u zmeněním prstokladu, hre v inej tónine, alebo nahrávanie po pasáži. Toto sú všetko tie veci, ktoré ten producent môže robiť a často robí. Samozrejme závisí od toho, ako ďaleko je kapela. V prípade, že sú v kapele všetci hráči vynikajúci, tak skor je tam ten producent na to, aby jim to pomohol celé kontrolovať, aby im dával objektívny názor. To je podla mňa velmi dôležitá úloha producenta v tomto tradičnom pojatí, že častokrát aj vie kapela hrať, všetci sa vedia dobre ukontrolovať, že v podstate by mohli robiť aj bez producenta. Častokrát sa im stane, že narazí na niečo, kde majů rôzni členovia kapely rôzny názor na určitů vec, vtedy sa strašně zíde ten producent, ktorý do toho vnesie takový nezaujatý názor. Samozrejme častokrát producent môže aj nemusí vstupovať do technickej stránky veci. Keď má trebas nejaků zvukovů predstavu, môže povedať muzikantovi, že poďme skúsiť do tejto pesničky naladiť tento buben takto,alebo skúsme nájsť iný sound na gitare, alebo čo keby sme tuto nahráli basu s nejakým šialeným efektom. Toto sú tiež také technicko-estetické hladiska, môže samozrejme zasahovať aj do toho procesu, ako veci nasnímat. Častokrát sa stane, že kapela komunikuje o tých svojich predstavách, ako ta nahrávka má vyzerať, dopredu s tým producentom, potom dojdů do štúdia a niekto to musí pretlmočiť tomu zvukárovi a rovno to s ním konzultovať. Producent má pomerne veľa rolí, v ktorých pracuje. V tradičnom pojatí mame povedzme pop-rockovou kapelu, producenta a zvukára v štúdiu. Veľmi dôrazne odporůčam, aby ten producent v štúdiu bol. Moja praxe je taká, že uplne najčastejšie, čo sa stáva v rámci toho, kde sa veľa času stráca, je to, že kapele nemá kto poradiť s tým, ako si to celé zmanažovať čo sa času týka, ako si to zmanažovať tak, aby to malo čo najväčší zmysel z hľadiska technologického, aby kapela nerobila také veci, že teraz niečo kusok nahráme a rovno to chceme aj zeditovať, potom tam niečo dohráme, jednoducho aby sa nepreskakovalo z práce na prácu, aby to malo celé plynulý zmysluplný postup. Hlavně mladšie kapely alebo kapely, ktoré ešte nemajú toľko skúsenosti zo štúdia, nevedia, ale ten producent, ktorý odprodukoval už zopár nahrávok im v tom môže byť fantasticky nápomocný, môže im ušetri´t strašně veľa času, strašne veľa peňazí. Samozrejme ako pak príde k momentu, že nevieme, ako ďalej, nevieme sa o něčom rozhodnůť, potrebujeme nestranný názor. Keď sme v  štúdiu, samozrejme sa môžme opýtať zvukára, ale nie vždycky sa zvukár cítí kvalifikovaný na to, aby to rozhodol, alebo nie vždycky kapela natolko dôveruje zvukarovi, že sa aj jeho pýta na názor. Proto je tam dobré mať producenta, ktorému všetci ako kapela dôverujeme, a keď si nevieme s niečím rady alebo sa nevieme rozhodnúť, či je A alebo B lepšie riešenie, spýtame sa jeho. On nám povie, máme objektívny názor človeka, ktorý to počůvá, ktorý nehrá priamo tu hudbu a je to super. 


Jaro ty máš především tady tuhle zkušenost z jazzových nahrávek, kde tohle naprosto platí. Já bych k tomu dodal trochu pohled toho rockovo-metalového světa, kdy u začínajících kapel nebo kapel, které tak často do studia nechodí nastává to, že kapela přijde s jedním singlem nebo spíš s albem, a ve studiu je jenom jeden člověk. Ten člověk je tam po většinu času plní roli zvukaře, ale zároveň jsou mu pokládané různé otázky. Různě se s ním spekuluje tón kytary, jak jsou naladěné bicí, na který mikrofon má zpěvák zpívat, jestli tady ta pasáž není moc nahlas, jestli by tady něco neubral, jestli by tady něco nepřidal. Musí vlastně sedět na obou židlích, což třeba u toho metalu není zas tak neobvyklé, že muzikanti přijdou, a mají takový all-in-one package a ten člověk, který jim tu nahrávku dělá, musí vědět o spoustě věcí. Jak jich dosáhnout. Musí mimo to, že jim nahrávku zaznamená a zvukově zpracuje, zmixuje, tak musí trochu umět pracovat i s aranžmá, musí být trošku i psycholog atd. Dobrý producent ale ve studiu i udržuje takovou dobrou náladu a motivuje všechny lidi, kteří se na tom projektu podílí. Ať už je v tom studiu kapela, nebo to jsou najmutí hráči, a připomíná jim, jaký je ten cíl, jak ho dosáhnout, na čem se třeba dohodli. Někdy na ně i podvědomě maličko tlačí, aby ze sebe vydali to nejlepší. Ti lidi jsou za to potom zpětně rádi, protože se v tom procesu naučili spoustu věcí. Nikdo neodejde od dobrého producenta, aniž by se něco nového nenaučil. Já mám za to, že z každého nahrávacího procesu, ať je to album, nebo singl, by si člověk kromě toho, že má dobrý produkt, který potom může prezentovat, měl odnést i pocit, že je zase o něco trochu chytřejší a k věcem do budoucna, bude přistupovat trochu jinak, a doufám, že lépe. 


Potom ďalšia vec, kde môže byť producent veľmi nápomocný v tomto klasickom poňatí, sú tie psychologické aspekty. V predošlých epizodách sme rozprávali o tom, že sa niekedy stáva kapelám, že prídu do štúdia, zistia že tento človek nevie až tak dobre hrať, zistia hento tamto toto a začnů všelijaké frustrácie, alebo že si to zle rozplánovali, prídú na kopu vecí, na ktoré nepřišli v skúšobni. Častokrát se stane to, že z toho začnú vznikať všeliaké hádky, rozbroje. Keď sa to neuhasí a neukočíruje, môže to dospeť až tak ďaleko, že ta kapela sa v tom štúdiu vlastně rozpadne. Nie je to žialBohu neobvyklé. Keď tam zase majů producenta, ktorý má skúsenosti, ktorý už zažil milion nahrávanie, zažil milion hádok v štúdiu, milion problémov, tak im vie pomôcť tým, že :”Milí moji kľud, podme sa baviť v klidu, konštruktívne to vymyslieť tak, aby všetci boli spokojný, aby sa aj dobre nahralo, a aby sa kapela nerozpadla.”. Môže byť záchranca kapely ten producent. Velmi velmi dôležitá osoba. A to, čo si napríklad ty vravel s tými dýchmi, tak samozrejme v niektorých situáciách je častokrát ten producent aj človek, ktorý posúva tú umelecků stránku veci. Pesničky, ktoré ta kapel má vymyslené sú dobré, majů dobrý refrén, majů čokoľvek, ale ten producent ich môže upozorniť na nejaké nedostatky, ktoré si ta kapela nevšimla. Napríklad že štruktúra pesničky neni najšťastnějšie urobená a že stačí treba obmeniť trošku štruktúru, a bude ta pesnička lepšia. Alebo prídě s tým, že:”Počúvajte, čo keby sme sem pridali sláčiky, alebo čo keby sa tu ozval nejaký zvuk, alebo čo keby sme tady použili takýto sample”. Môže to byť nápad za milion, ktorý z štandardne dobré pesničky spraví hit. Oplatí sa, ked kapela nájde producenta, ktorý jej vyhovuje a ktorý má podľa možností skúsenosti a výsledky v tom žánri, akému sa ta kapela venuje. Pak ten producent môže ušetriť kapele veľa nervov, peňazí a času, a môže jim priniesť naozaj pridanú hodnotu. Zo štandardných dobrých pesničiek im môže pomôcť vytesať diamanty, alebo ako sa to hovorí. Toto je v tom štandardnom postupe. 


To máme producenta, kterého já bych nazval kapelní producent, nebo umělecký producent, což znamená že k němu přijde určitý člověk, může to být i tak, že popový zpěvák spolupracuje s producentem. Jak to třeba funguje u Timbalanda, že mu se zalíbil Justin Timberlake nebo Nelly Furtado a je to dejmetomu jen spolupráce dvou lidí. I když Timbaland si může najímat hudebníky, když chce třeba saxofonové sólo, a na saxofon prostě hrát neumí. Ale jsou i producenti, hlavně v elektronické muzice, což si lidi hodně často pletou, že producent je vlastně někdo, kdo to všechno vymyslí, a je to tak i v hip-hopu. Ano, producent klidně může být i člověk typu Aviciiho, kdy ten člověk si všechno napíše, zaranžuje, zmixuje, vydá a pak už potřebuje například jenom management. Tady tyhle dvě věci si po dnešku určitě nebudete plést. I když je to producent, pokaždé má trochu jinou roli. A samozřejmě když jste umělec typu songwriter nebo popový umělec, určitě můžete spolupracovat jak s těmi “kapelními” producenty, tak s těma EDM (electronic dance music) producenty, ale výsledek bude pokaždé jiný. Ti lidé v EDM ať je to třeba Skrillex, Diplo, nebo podobní lidé, tak jsou schopni vám udělat písničku naprosto celou v počítači a vy do toho jenom zazpíváte, přičemž s tím “kapelním” producentem, i když jste samostatná jednostka, jste schopni vydat písně, které budou samozřejmě ale koncipované tak, aby ji byla schopná zahrát normální kapela ve složení basa, bicí, kytara, klavír a nějaké specifické dechy, housle, saxofony, nebo africké bubny. My bychom o roli producenta stejně jako o dalších věcech, které souvisí s hudbou, mohli mluvit snad staletí. Každopádně dnešní díl končí. My bychom byli moc rádi, kdyby jste nás odebírali všude tam, kde nás najdete, komentovali všude tam, kde nás najdete a dávali nám buď lajky, 5 hvězdiček, nebo kdo ví co. Pokud se nás na něco chcete zeptat, pište na podcast@milionovakapela.com. My se v dalším díle budeme opět bavit o producentovi, už ale ne jako o neznámé mýtické osobě, ale popíšeme, jak to chodí v jazzu, a jak to chodí v rockové, metalové hudbě. Takže oba dva budeme jako ryby ve vodě. To bude ale za týden. Do té doby se na vás těší Tomáš Chrástek a Jaro Žigo.