Jak se jako muzikant vypořádat s izolací?

Je ti smutno po kamarádech z kapely? Využij volný čas a nauč se nový skill! My ti poradíme, kde a co hledat. Vychutnej si svojí karanténu s Milionovou kapelou

Pusť si epizodu

Odkazy

Všechno co jsme v tomto dílu zmínili najdeš na těchto odkazech.

Pošli nám zprávu!

Poslechni si další díly!

Proč hrát s metronomem

Proč Hrát s metornomem Nejsi bubeník? Nevadí. Každý muzikant by měl umět hrát s metronomem. Dobrý rytmus a tempo je základ toho, aby písnička šlapala jak má. A když se…

Proč je dobré DĚLAT chyby

Proč je dobré DĚLAT chyby Vypadl ti uprostřed vystoupení kabel? Přišel jsi nepřipravený do studia? Chybovat je lidské, ale jen výjimečný člověk má Bohem danou božskou schopnost odpouštět – a hlavně…

Chceš být první kdo se dozví novinky? přihlas se k odběru!

Jsme taky tam kde jsi ty, Buď tam s námi!

Máš radši čtení? tady je přepis celé epizody!

Dnes máme speciální díl, ve kterém se budeme bavit o událostech, které postihují všechny z nás. Budeme se bavit o nemoci, která se přenáší na člověka a mnoha hudebníkům a muzikantům překazila turné, plány, třeba jako vám. Opatření, které provádí stát, nás zavřely doma.

Nielen muzikantov, ale celú spoločnosť. To ma teraz trošku akože stoplo. Nám zo dňa na deň padla polovica turné kvôli karanténnym opatreniam, ktoré vznikli v súvislosti so šírením koronavirusu. Všetci se s tím musíme nejakým sposobom vysporiadať. Samozrejme to má dopady ekonomické, zdravotné, o tom všetci vieme, pozeráme to v televíznych novinách. My sa v dnešnej epizóde budeme ale hlavne venovat tomu, ako tento čas využiť , ako ho zvládnůť a možno ako minimalizovať straty v takýchto obdobiach, keď z nejakého dovodu sa trebas nedá koncertovať, nedá sa byť ekonomicky aktívny. My veríme, že ta kriza sa podari vďaka disciplinovanosti ľudí a vďaka tomu, že tie vládne opatrenia vyzerajú, že by mohli byť účinné. Veríme, že ta krízia sa podarí brzo zažehnať. Treba byť pripravený na to, že keď ta kriza bude zažehnaná, ako dobehnúť tie ztráty ktoré vzniknů, aby nás to všetkých nepoložilo. 

Abychom to ze začátku uvedli na pravou míru, my oba dva souhlasíme s těmi nařízeními, oba dva jsme v karanténě, já dejme tomu nucené, protože jsem se vrátil z dovolené, a ty v takové dobrovolné bych řekl. A to ne kvůli nám, ale kvůli všem ostatním. Přece nechceme, aby naši kamarádi, spoluobčané, babičkové, dědečkové, byli nějak nakažení a mohlo je to ohrozit. Co se týče těch ekonomických dopadů. V tuhle chvíli se ukazuje, jak kdo zachází s penězi. Někomu to třeba takový problém dělat nebude, protože má nějakou finanční gramotnost. Ale někomu, kdo žije od výplaty k výplatě, i když v muzikantském světěnení výplata každého 15., tak se to najednou ukáže, když mu vypadly kšefty, je bez peněz, pokud si například neodkládal. Což je taková poučka, kterou jsem se naučil před 2 lety a od té doby mě strašně pomáhá, je odkládat si vždy desetinu toho, co přijmete. Tady ten princip je popsaný v knížce ‘Nejbohatší muž z Babylonu’, kterou určitě doporučuju. Na to čtení v těchto dejme tomu nuceně volných chvílích budete mít čas. 

Ja nemôžem nič iné na to povedať, len že toto je tzv. na ‘Get of Gold’, ako hovoria naši anglicky hovoriaci kamaráti, čo si teraz povedal. Podľa mňa je to skvelá príležitosť pre všetkých muzikantov. Pre niektorých z nás, ktorý si neodkládali a neurobili si odkladný finančný fond. Každopádne je to fantastická príležitosť na to poučiť sa do budúcna, že môže kedykoľvek prísť čokoľvek, čo znemožní ekonomicků aktivitu hociktorému z nás zo dňa na deň. My, ako kapela, sme k tomu pristúpili tak, že nebudeme roznym sposobom obchádzať nariadenia, takže všetci sme v dobrovoľnej izolácii. Teraz ani neskúšáme, všetko riešime online komunikáciou medzi sebou. U nás v štúdiu sme sa s mojim kolegom dohodli, že nateraz zrušíme všetky termíny, ktoré by obnášaly klienty v štúdiu. Moj kolega Igi pracuje kompletne z domu lebo on má doma duplicitný rig, takže vie všetku robotu dělat doma, nemusí chodit do štúdia takmer vôbec. Ja do štúdia chodím, ale v podstate som tu sám, snažím sa sem chodit, ak sa dá, v časoch, kedy v budove ani takmer nikto nieje, lebo v budove sú samozrejme prevádzky, ktoré normálne musí pracovať. Snažím sa si prisposobovat čas tej individuálnej práce presne tak, abych tu stretol čo najmenej ľudí, každý deň dezinfikujem štúdio, nosím růšku atd. Toto sú veci, ktoré my všetci dodržiavame. A ako si ty vravel. Naozaj, zoberme toto ako fantasticků príležitosť naučiť sa – buď ako Tomi. Tomi si z každej výplaty odkládá 10% a pre muzikantov, Tomi ako muzikant na HPP, človek si povie, že to má jednoduchšie. Na druhou stranu muzikantoch, ktorí sa živia kšeftami (primárně živým hraním), tak je to eště dôležitejšie toto riešiť, že z každého hrania si 10% odložiť, lebo u muzikantoch, ktorí sa živia hraním, je eště väčšia fluktuácia tých príjmov a eště väčšie riziko, že kedykoľvek ten prijem zrazu môže vypadnůť. To, čo Tomi povedal, tesať do kameňa. 

Na těch 10% já sáhnu většinou, když je opravdu nejhůř. Pro mě momentálně ještě nejhůř nebylo, takže jsem na těch 10% ještě nemusel sáhnout a snažím se vyžít s těmi zbylými 90%. Kdyby to bylo to jediné, co se z dnešního podcastu naučíte, tak vám to bude do budoucna dostačující. Čeho jsem si ale na internetu všiml je, že spousta výukových kurzů, které jsou online, nabídly zdarma membership tak, jak to udělal PornHub s prémiovým účtem v Itálii, aby seděli doma na zadku. Což mi trochu nedává smysl, co pak budeš těch zbylých 23h a 55 minut doma dělat. Můžeš třeba cvičit na nástroj.

Presne tak. Všetky sú to veľmi dobré stratégie. Ako tráviť čas ať už v těj dobrovoľnej izolácii alebo v povinnej karanténě. Online kurzy, o ktorých hovoríš, to je absolútna fantázia. Toľko skvelého contentu, ktorý je štandardně spoplatnený, je až priamo hriech nevyužiť toho a nespraviť si študijné sústredenie. Sú tu jednak kurzy, ktoré sú teraz bez poplatku, a ty, ktoré sú bezplatné dlhšie. Ja už som dávnejšie zaregistroval, že americká univerzita MIT poskytuje veľa svojich kurzov na samoštúdium cez internet zadarmo, alebo za veľmi malý poplatok. Takisto som našiel teraz kompiláciu kurzov, ktoré sa dajů takto študovať zadarmo, alebo veľmi malý poplatok, kurzy, ktoré sú z univerzit tzv. I Village, což je 8 prestížnych univerzit ve spojených štátoch. Momentálne ktokoľvek si chce dať speed learning akékoľvek špecializácie, tak má na to ideálnu príležitosť. Aj keď si veľa muzikantov povie, že: “Ale čo ja teraz, mám ísť študovať mikrobiológiu na dva týždně?” Nemusíš, sú tam kurzy marketingu, čo sa nám muzikantom velmi zídě. Sú tam aj hudobné kurzy, lebo samozrejme Harvard sa nezaoberá len natural history, ale samozrejme majů aj obrovské hudobné oddelenie atd. Čiže sú tam rôzne kurzy, ktoré sa týkajů hudby. Pre muzikantov fantastická príležitosť. Takže šup šup! My budeme čo najviac týchto liniek zdieľať, v rámci našej stránky a v rámci Facebooku, aby ste nemuseli hľadať. Takisto by som vypichol, že tí, ktorý sa chcete dovzělat napriklad v rámci vážnej hudby, napríklad z hlediska takého, že chcete si napočůvať nejaké zásadné veci hrané zásadným orchestrom. Ideálny stav – Berlínska filharmonia zverejnila svoj archiv a do 30. Marca je archiv Berlinskej filharmonie k dispozici zadarmo. Je to fantasticky natočené, sú to fantastické predvedenia tych TOP diel zo svet vážnej hudby, čiže zase obrovská príležitosť pre nás muzikantov, ktorý štandardně asi nemame tolko penazí, abysme chodili do Berlínskéj filharmonie každý mesiac, alebo okrem iných placených Subscription mali zaplatený aj archív Berlínskej filharmonie. Momentálne je toho ohromne vela. 

Takže u nás na stránkách www.milionovakapela.com nahoře najdete sekci Blog, kde jsou všechny epizody, které si můžete rozkliknout, a nově tam budeme házet i odkazy na to, o čem se v tom dílu bavíme. Takže k této epizodě tam bude spoustu odkazů na filharmonii, kterou jsi zmiňoval ty, nebo odkazy na kurzy univerzit. 

Alebo PornHub, ale to len pre Talianov. U nás to zatial nie je for free. 

Budou tam i odkazy na Youtubery, kteří jsou sice zadarmo, ale mají výborný kontent, z kterého se můžete učit. Já bych k tomu dodal jenom – je pěkné, že případně nechcete ztrácet čas u HBO, Netflixu nebo podobně, a dívat se na věci, které vás dejme tomu nikam, jako hudebníka, neposunou. Důležité ale je, že když se podíváte na to video, nedívat se na něj jako na sérii Netflixu. Když se díváte na některé z videí Ricka Beata, pauzněte ho, a zkuste si napsat na papír, nebo si zkuste na kytaru zahrát to, co v tom dílu vysvětloval. Když se jenom tak budete dívat na ty videa, tak je to vlastně to stejné, jako byste se dívali například na Zaklínače. V tu chvíli, kdy se na něco dodíváte, zkuste si to vyzkoušet, napsat si poznámky co jste se naučili. Mě tady tohle strašně pomáhá, když čtu knihy. Když si čtu a je tam nějaká informace, kterou bych chtěl vypíchnout a nechci poškodit tu knihu zvýrazňovačem, tak mám v telefonu otevřenou záložku, kde si píšu všechno k té knize a co jsem se z ní naučil. Tím pádem potom, když se k tomu budu chtít vracet zpátky, nemusím listovat knížkou, ale jenom si otevřu dokument, který se jmenuje stejně, jako ta knížka, a mám tam všechny podstatné informace na 2 A4 a v tom se daleko lépe orientuje, než v 300 stránkové knize.

Toto je skvelá technika. Já nedokážem být takto usporiadaný. Já mám väčšinou skor techniku, že si knihy z času na čas prečítám nanovo. Teraz sa plánujem pustiť do Štvor Hodinového pracovného týždňa, ktorý som už raz prečítal, ale začal som znova po roku. Tým, že som sa trošku dovzdelal v nejakých veciach businessu a marketingu, tak mi to dáva oveľa väčší zmysel, keď to čítam znova. Tvoj system bude ale pravdepodobne efektivnejsi. 

Dejme tomu, že jste se doučili jaké jsou stupnice a jak dobře songwritovat, další věc, kterou můžete udělat, co třeba udělali Medial Banana je to, že releasnete věc, kterou jste si mysleli, že by lidi nemusela zajímat, dřív. Také jsem viděl, že spousta kapel releasuje CD k poslechu. Můžete si ho stáhnout, a oni s tím nemají potíže, protože ví, že lidi jsou momentálně uzavření doma a už se kopou do zadku a neví, co by dělali. S Medial Banana jsem navazoval na koncert z Uprisingu, který je mimochodem výborný! 

Ďakujem! Ja by som vypichol, že toto je podobná stratégia, že ľudia, robme si nejaké finančné rezervy pre prípad, keď prídě horšie obdobie alebo prídě takáto neočekávaná krízia. Toto je zase naše odporúčanie všetkým kapelám. Tym nechcem povedat, že my sme v tom nejaký dokonalí. My v tom, ako skupina, máme trošku šťastie, že celé toto video, čo teraz vychádza, vzniklo v prvom rade vďaka festivalu Uprising. Je to vlastne záznam koncertu z minuloročného vystúpenia, kde sme vystupovali so skupinou Polemic. My sa samozrejme snažíme takýto kontent pro každý prípad vždycky pripravený. Napríklad v dnešnej dobe si ludia povedia: “No dobre, vy ste relativne velká kapela, a to bolo na festivale, kde mal festival kamery atd. To se vám lehko savuje takový kontent.” Ja by som k tomu povedal toľko, že aj menšie kapely v dnešnej dobe, keď máte na väčšine podii nějaký pult, tak všetky sú väčšinou schopné točit multitrack. Častokrát tam stačí iba napichnůť USB kľúč, poprosiť zvukára, že:”Prosím Ťa, keď ti dáme USB kľúč, natočil by si nám multitrack?”. Pak už si to môžete doma zmixovať alebo to dať nejakému svojmu štúdiu, kde chodíte natáčať. Najednou môžete mať relativne lacno kontent, ktorý si môžete odložiť na hocikedy keď príde takýto problém. Momentálne sa treba nedá hrát, vystupovať, nechceme, aby našifanůškovia o nás teraz 3 mesiace nepočuli. Teraz, keď nemajů doma chudáci čo robiť, tak by sa jim určitě aj šiklo, keby si mohli vypočuť a pozrieť nejaký náš koncert. Tato možnosť je v dnešnej dobe dostupná aj malým kapelám ktoré nemajú nejaké veľké budgety. Mať tzv. oficiálny bootlack, ktorý je kedykolvek k dispozícii, ktorý môžete kedykoľvek releasnůtť, trebas aj keď to dáte zadarmo na Spotify alebo na Bandzone, a keď niekto bude za to chcieť vám dať peniažky, tak vam aj dá a keď nie, tak máte minimálne to, že vaši fanúšikovia majú naplněnů tu potrebu, že chcú stále vedieť, čo sa deje, chců si vás vypočuť atd. Samozrejme si tým stále udržuje tu fanúšikovskú loajalitu a keď pominie kríza, tak máte lepšiu východiskovů pozíciu ako kapely, ktoré nič nemali nachystané, počas krízie sice disciplinovane sedeli doma ale polovica fanúšikov na nich zabudla a potom si musia znovu robit nejakú popularitu alebo budovat znovu fanušikovsku základňu od nuly. Samozrejme to, čo si vravel aj ty. CDčka jsou pre mnohých zmysluplnou stratégiou. Zverejnit ten album momentálně, keď ľudia nemajú čo robiť a hltaju kvanta contentu.

Já jsem u spousty mých muzikantských kamarádů taky viděl to (a jsou to většinou muzikanti na úrovni, kteří jedou světové turné, nebo jsou dost umělecky a hudebně vycvičení), že poskytují online Skypové Messengerové lekce. Takže určitě je i na vašem zvážení, když kromě toho, že se chcete naučit nějakou novou techniku a potřebujete na to učitele, a nebo když ještě tady k tomuhle si chcete udělat dá se říct nového kamaráda, který je daleko lepší než vy,což je vždycky dobré. Zkuste si najít lidi, kteří vás inspirují a jsou momentálně ještě živí. Myslím si, že třeba Michael Jackson teď kurzy dělat nebude. Ale například Petr Zajaček z Medial Banana,nebo i Mike Malyan, což je bubeník skupiny The Monuments dává kurzy. Spousta muzikantů teď na dálku budou cvičit. Mám za to, že to může být i dobrý zážitek, protože to máte jeden na jednoho konverzaci, a ten člověk odhadne ty vaše chyby. Tak zjistíte, že byste se měli zaměřit na tu nejslabší věc, o které třeba ani nevíte. Říká se ‘Řetěz je tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek’. Když ten nejslabší článek posunete, budete aleko lepší muzikant. Určitě povyhledávejte, podívejte se na své oblíbené muzikanty různě po internetu – na Instagramu, Facebooku. Mám za to, že téměř každý, kdo je na nějaké úrovni, poskytuje tady tyhle služby.

Mňa ani vobec nenapadlo, že vlastne aj tie najvacsie ryby sú momentálne takto dostupné. Dostal mňa ten bubeník z The Monuments, rozmýšlam, u koho si nějaké hodiny zaplatím. To je rada vlastně aj pre muzikantov, ktorí sú na nejaké profesionálnejšie úrovni, ktorí nás počúvajů. Je to jedna z možností, ako možete tuto nepriazňavů ekonomicků situáciu trošku preklenůť alebo zmiernit jej dopad na seba. Ked možno ani štandardne neučíte, lebo to nestíháte, tak teraz, kedy tie koncerty nemôžete hrať, tak môžete ponúknuť výuku. Určite sa nájde hromada muzikantov, ktorí sú trebas vašimi fanůšikmi, alebo ktorí vás majů ako svoj idol, uznávajú vaše kvality. 

Jaro chtěl ještě zmínit livestreamy, o kterých já toho moc nevím, ale jde o koncerty, že?

Toto je taká téma, ktorá možno rozeluje hudobnicků obec. Ja sa necítim uplne kvalifikovaný na to, aby som rozsúdil, že čo je správne a čo nie. Niektorí muzikanti kvôli situácii prestalo byť možné koncertovať, a aby napriek tomu mohli nejakých koncertov pre svých fanůšikov robit, robia livestreamy. Pre tých, ktorý sú samoumelci, alebo nejaký songwriter, tak je to bezpečné aj jednoduché. Môže streamovať zo svojej obývačky, neporuší ani izoláciu, ani karanténu a nevystavuje ani seba ani nikoho iného riziku. Kapely sa musia zísť minimálne v zkůšobni alebo ísť ideálne do nejakého štúdia. Je to trochu komplikovanejšia situácia. Práve v tomto nepanuje ta shoda muzikantov, že či to je alebo ne je dobré robiť preto, že keď sa zídě 6 členov kapely + 2 zvukári a eště 1 alebo 2 kameramani ktorí to točia a niekto ďalší kto to strihá. Je to už pomerne veľa ľudí v pomerne malom priestore. Predstavuje to určité zdravotné riziko. Ak se ako kapela rozhodnete pre takůto vec, tak byste takéto riziko mali určitě zvářit a mali byste čo najrozumnejšie pristupit k tomu, ako ho eliminovať. Ak sa dá mluvit v růšku tak by šlo asi aj spievať, nezabudnite riadne vydezinfikovat štúdio pred aj po, pravdepodobne je aj možnosť v štúdiu dodržiavať dostatočné odstupy. Asi ani já ani Tomi k tomu nevieme zaujat jednoznačné stanovisko, či to je alebo nieje dobre. Jednoducho je to na zvážení každej kapely, každého umelca. Nektorí na týmto premýšlajů aj z toho dovodu, že je ich fanúšikovia môžu na základe takého livestreamu nějak finančne podporiť. Odporůčáme zvažovať zdravotné hladiska ako tie, ktoré majů najväčšiu prioritu, a až potom tie ekonomické hladiska. Pokial ten live stream dokážete spravit tak, že ani seba ani nikoho iného nevystavíte zdravotnému riziku, tak by to malo byť OK.

Za sebe bych mohl říct – radši to ty 2 týdny vydržet a napsat nějakou fajn písničku, kterou potom můžu nahrát, až karanténa pomine. 

Já si myslím že v konečnom dôsledku väčšina muzikantov k tomu asi pristúpi takto. Jednoduchšiu situáciu majů sólový umelci, ktorý možů. Viem, že trebas Miro Žbirka sa chystá na livestream z obývačky. 

Já bych rád ke konci zmínil ještě pár věcí, které ani tak nemusíme rozvádět. Když jsme se bavili o tom contentu, tak vy ho sice konzumujete, ale můžete být i na té druhé straně. Nemusí to být vyloženě koncert. Uvidíte, že existují nějaké nové stupnice, nebo nové techniky hry na kytaru, na bicí, na cokoliv. Zkuste se to naučit a krmte ty svoje fanoušky takhle. Že se učíte něco nového. Je určitě zajímavé vidět i tu vaši progresi, že zkoušíte něco nového a stačí, aby to bylo třeba jenom story na Instagramu. Další věc, kterou můžete dělat, jsou vaše resty. Můžou to být jak písničky, které jste už 2 roky nedodělali, tak to může být to,že nemáte vyměněné struny, nebo máte špatnou techniku. Já jsem u kytaristy Medial Banana viděl krásný post na Instagramu, kde psal něco na způsob ať si zalezete domů, dáte si metronom na 60 BPM a cvičíte přesnost, protože ji nemáte. 

Cvičenie je asi jedna z tých prvých vecí, ktoré sme asi mali spomenúť. Najlepšie, ako toto obdobie využiť, je cvičenie. Treba cvičiť fokusovane, zmysluplne, nielen veľa, ale hlavne poriadne. Takisto sme v predchozích epizodách rozprávali o tom, že sa dá utilizovať zvyky. Domnievame sa, že v tejto dobe ubylo tých štandardných povinností, a je skvelým na to, aby ste si vytvorili nejaké zvyky, ktoré sa vám doteraz nedarilo vytvoriť si. Potom, keď skončí krizia, tak ako keby ste to našli, lebo vy v tom zvyku budete naďalej pokračovať. Čo sa týka eště piesniček, lebo to je podla mna jedna z extrémně dôležitých vecí. Je to niečo ako to šetrenie, ako sa pripraviť na to obdobie, keď ta kriza pominie. Pesničky sa dá písať aj bez toho aby ste sa moseli stretávať. My napríklad nielenže nekoncertujeme, s chlapami sme sa dohodli, že podľa možností sa nebudeme stretávať ani v zkůšobni, že všetko sa budeme snažiť riešiť z domu. Napriek tomu, že teraz nie sme v takové fáze že potrebujeme strašne veľa písať, lebo sme pesničky písali celé predošlé 2 roky na tento album, ktorý čoskoro vyjde. Mnohé kapely, presne ako ty vravíš, majů kopu všelijakých nápadov porozrábaných, poodkládaných v šuflíkoch. Teraz je ta ideálna doba. Nemožte sa stretávať? Nevadí. Máme internet. My s Tomim sa taktiež nestretávame, ani kvoli jednej epizode Podcastu sme sa nestretli. Akože stretli sme sa niekedy v životě, ale podcast natáčame takým zposobom, že si voláme přes messenger, každý u sebe natáča to svoje a já tie svoje nahrávky potom pošlem Tomimu, ten z toho postrihá epizódu a releasne ju. Takto sa dá pracovať aj na pesničkách. Každý z nás, ktorý má alespoň nejaký garageband, alebo Audacity alebo alespoň nahrávatko na telefone, čo máte všetci, může svoje nápady si nahráť a poslať ich kolegovi z kapely a dajů to dokopy. Pak keď pominie kríza, majů zopár pesničiek, ktoré pak v skúšobni zopárkrát zahrajů a happy days! Hudba sa dá skladať či už individuálne, alebo kolaboratívne aj v čase izolácie a karantény. 

Z dnešní epizody je to všechno. Odkazy na všechny věci, videa, youtubery a podobně, o kterých jsme se bavili, najdete buď v popisku, anebo na našem webu www.milionovakapela.com v sekci Blog. Všude, kde nás posloucháte, to znamená na Youtube, Apple Podcast, Spotify apod. nám dejte like, odběr, komentář, 5 hvězdiček, je to na vás. V příští epizodě, která už snad nebude speciální a nic velkého se do té doby nestane, se budeme bavit o producentech.